چهار عامل که منجر به تغییر در تقاضا می‌گردد، چیست‌اند؟

چهار عامل که منجر به تغییر در تقاضا می‌گردد، چیست‌اند؟

چهار عامل که منجر به تغییر در تقاضا می‌گردد، چیست‌اند؟


اثر: رز جانسون
منحنی تقاضا یک نمایش گرافیکی از تمایل مشتری‌ها برای خرید کالاها و خدمات می‌باشد. منحنی تقاضا می‌تواند به دلیل چند عامل به چپ یا راست گرایش پیدا کند. تغییر به سمت چپ منحنی حاکی از این است که تقاضا در حال کاهش می‌باشد و تغییر به سمت راست نشان می‌دهد تقاضا در حال رشد است. تغییرات در تقاضا به عواملی بستگی دارد که با قیمت کنونی محصول یا خدمت ربطی ندارد. قیمت کنونی محصول یا خدمت تنها منجر به جابجایی منحنی تقاضا و نه یک تغییر می‌شود.


کالاهای مرتبط

تغییرات در قیمت‌های مرتبط منجر به تغییرات در تقاضا می‌گردد. کالاهای مرتبط دارای دو طبقه‌بندی هستند، کالاهای جایگزین و مکمل. یک کالای جایگزین معرف محصول یا خدمتی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای خدمت یا محصول اولیه باشد. یک نمونه از کالاهای جایگزین کره و مارگارین هستند. هر زمان قیمت مارگارین کاهش یابد، پس از آن، تقاضا برای کره کاهش پیدا می‌کند. این منجر به تغییر منحنی تقاضا به سمت چپ می‌شود. یک کالای مکمل کالایی است که با کالای دیگر مصرف شده باشد. یک نمونه از این شیر و غلات است. هنگامی‌که قیمت شیر کاهش می‌یابد، تقاضا برای غلات افزایش پیدا می‌کند. این منجر به تغییر تقاضا به سمت راست منحنی می‌گردد.

درآمد مشتری

تغییر در درآمد مشتری منجر به تغییر در تقاضا برای یک کالا یا خدمت می‌گردد. هنگامی‌که درآمد مشتری بیشتر می‌شود، تقاضا برای کالاها نیز افزایش پیدا می‌کند، منجر به تغییر منحنی تقاضا به سمت راست می‌گردد. علت اینکه مشتری پول بیشتری صرف می‌کند، آن را زمانی باید دانست که وی درآمد بالاتری دارد و هر وقت درآمد مشتری افت می‌کند؛ تقاضا برای کالاها کاهش پیدا می‌کند. برای مثال، در طول زمان بحران اقتصادی، هنگامی‌که بیکاری روی می‌دهد، قدرت خرید مشتری و تقاضا برای کالاها کاهش پیدا می‌کند. این نتایج، تغییر منحنی به سمت چپ را در پی خواهد داشت.

اولویت مصرف

منحنی تقاضا زمانی تغییر می‌کند که اولویت مشتری تغییر می‌کند. برای مثال، هر زمان تلفن همراه از لحاظ فناوری پیشرفت می‌کند، تقاضا برای صفحات کاهش پیدا می‌کند. نتیجه یک تغییر به سمت چپ در منحنی تقاضا برای صفحات در پی خواهد داشت. با دستیابی به اطلاعات مشابه، منحنی تقاضا برای تلفن‌های همراه به سمت راست تغییر مسیر می‌دهد، زیرا اکثریت مردم متقاضی فناوری تلفن همراه می‌باشند. تقاضا برای یک محصول زمانی دچار تغییر می‌شود که دامنه اولویت مصرف کننده وسیع شود.

قیمت قابل انتظار خوب

اگرچه قیمت کنونی یک کالا تغییری در منحنی تقاضا ندارد، قیمت آینده یک محصول منجر به تغییر منحنی می‌گردد. اگر قیمت یک کالا طبق انتظار بالا رود، تقاضای کنونی برای آن کالا افزایش خواهد یافت. برای مثال، اگر یک فروشگاه فروش آخر هفته برای رایانه و لپ‌تاپ به قیمت 200 دلار داشته باشد، هنگامی‌که آن‌ها به‌طور تدریجی قصد افزایش قیمت تا 500 دلار را داشته باشند، تقاضا برای لپ‌تاپ‌ها افزایش خواهد یافت زیرا مشتری می‌خواهد از مزیت قیمت پایین‌تر بهره‌مند شود. این منحنی تقاضا را برای واکنش به افزایش قیمت به سمت راست منحرف خواهد نمود.


منبع

نظرات بازدیدکنندگان