کنترل موجودی چیست؟

کنترل موجودی چیست؟

کنترل موجودی چیست؟

کنترل موجودی، به مدیریت موجودی مشهور است، شامل مجموعه‌ای از روش‌ها برای مدیریت جریان کالاها از طریق محیط‌های خرده‌فروشی می‌باشد. سیستم‌های موجودی دیجیتال اکنون حجم ابزارهای کنترل موجودی را می‌سازند؛ اما برخی از کسب‌وکارهای کوچک هنوز از دفاتر کل و اوراق استفاده می‌کنند.

موجودی1

چرا موضوع کنترل موجودی مهم است

با توجه به وجود مقادیر زیاد آیتم، بخصوص آیتمی با یک‌عمر مفید محدود، هنگامی‌که مشتری از درب به نیت خرید وارد می‌شود، می‌تواند به مزیت‌هایی که اغلب به علت نبود آن کالا در انبار می‌باشد، آسیب برساند. سیستم‌های کنترل سهام و روش‌هایی برای بهبود مقدار موجودی در دسترس برای بالابردن فروش و رضایتمندی مشتری طراحی شده‌اند. دلیل اهمیت این سیستم‌ها به خاطر این است که مشتری‌هایی که وارد فروشگاه می‌شوند به امید خرید کالایی هستند که زود از ارزش موجودی آن کم نشود و بی‌ثمر نباشد و اینکه ارزش خرید دوباره را داشته باشد. مسلماً هر فروشنده کارآزموده می‌تواند به شما بگوید، بازگشت مشتری برای خرید مجدد از کسب‌وکار شما عامل موفقیت کلیدی در عملیات آجر و ملات بشمار می‌آید؛ از این‌رو کسب اطمینان از اینکه کسب‌وکارتان می‌تواند انتظارات مشتری را برآورده نماید از اهمیت بالایی برخوردار است.

موجودی2

ابزارهای کنترل موجودی

در خرده‌فروشی امروزی، ابزارهای کنترل موجودی، به شکل دیجیتالی درآمده‌اند، مانند اسکنرهای دستی که بارکدها را می‌خوانند و سیستم‌های نشانگر قیمت که می‌توانند این کدها را به پایگاه داده‌ها در رایانه درون دفتر مدیر ارسال کنند. این رایانه‌ها تمامی موقعیت داده‌های خاص را ذخیره و پردازش می‌کنند. اهمیت مدیریت این ابداعات جدید علاوه بر خودکار و کاغذ یا رسیدهای چاپگر رایانه‌ای، داده‌هایی است که می‌توانند در یک زمان درست و واقعی توسط رایانه و درون اسپریت شیت ها اکسل گردآوری شوند. این اسپریت شیت ها نمودارهای فروش را از لحاظ کمی به شکل پردازش‌های گرافیکی خودکار سازی می‌کنند و به مدیران امکان واکنش سریع در برابر تغییر تقاضا در بازار را می‌دهند. ابزارهای کنترل موجودی امروزی، به معنای واقعی کلمه به خرده‌فروش‌ها مزیت بیشتری در برابر سایر رقبایشان ارائه می‌نمایند که هنوز هم از روش‌های ساده‌تر بهره می‌برد. سیر نزولی ابزارهای کنترل موجودی دیجیتال جدید به این علت است که آن‌ها به سرمایه‌گذاری بزرگ قابل ملاحظه جهت راه‌اندازی نیاز دارند، منظور این است که دفتر کل و صندوق‌های فروشگاهی هنوز گزینه‌های جذابی برای انجام کسب‌وکارهای خانوادگی و کوچک و در زمان کوتاه هستند

موجودی3

تفسیر داده‌های ابداعی

سیستم‌های کنترل موجودی رایانه‌ای از معادلات جبر با نام الگوریتم‌ها برای تعیین جزر و جریان تقاضا برای یک مورد خاص استفاده می‌کنند. آمار بدست آمده توسط رایانه، بر اساس فروش‌های تاریخ دار آن کالا است، بعدازآن توسط رایانه به تعداد سفارش خرید پیشنهادی غربال می‌شود. مدیر یا کارمند بخش خرید قبل از نهایی کردن سفارش محصول به آن نظارت می‌کند.

موجودی4

راه‌اندازی یک سیستم رد فلگ (Red Flag)

بسته به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تکنیکی تجهیزات در دسترس، یک خرده فروش می‌تواند برای راه‌اندازی یک سیستم Red Flag ابداعی دیجیتالی را انتخاب کند که به آن‌ها در زمانی که تقاضا برای یک کالای خاص از حد معین فراتر می‌رود، اجازه واکنش صحیح را می‌دهد، به این ترتیب کمبودها جبران و جلوگیری می‌شود. به همین منظور، یک مشاور IT به اصلاح اسپریت شیت های مدیریت ابداعی جهت برجسته‌سازی محصولات انحرافی از الگوی فروش تاریخ دار نیاز دارد. مشاور IT همچنین بر حاشیه انحراف قابل قبول، قبل از اینکه محصول رد فلگ شود، کنترل دارد. رویکرد از مد افتاده سیستم مستقل یا اجرایی برای یک سیستم دیجیتالی نیز کاربرد دارد، در این مورد کارمندان معمولاً در مورد آیتم‌هایی که با سرعت فروششان غیرمعمول است یا موجودی‌شان در حال اتمام است گزارش می‌دهند.


منبع

نظرات بازدیدکنندگان